vtwonen magazine lanceert Vlaamse editie

date
31 augustus 2016
category
Corporate

Vanaf vandaag ligt er elke vier weken een Vlaamse versie van het vtwonen magazine in de winkel. Uit de Woonstijlenmonitor, een onafhankelijk onderzoek in opdracht van Sanoma Media Belgium naar de populariteit van de verschillende woonstijlen, blijkt dat de Vlaamse consument steeds meer de voorkeur geeft aan de eclectische woonstijl. vtwonen speelt in op die trend en op de groeiende vraag van consumenten naar inspiratie, informatie en advies. Met de Belgische versie van vtwonen, die steunt op optimale synergiën met de Nederlandse tak, verdiept Sanoma Media Belgium bovendien haar BENE-structuur.

Vlaming houdt van eclectische woonstijl

Om te polsen of interieur en decoratie nog steeds relevant zijn voor de consument, lanceerde Sanoma Media Belgium dit voorjaar voor de tweede keer haar Woonstijlenmonitor, een onafhankelijk onderzoek gevoerd door Gfk in opdracht Sanoma Media Belgium. Daarbij werden in maart 2016 1000 Belgische consumenten ondervraagd naar de populariteit van de verschillende woonstijlen.

De Woonstijlenmonitor onthult dat anno 2016 interieur en decoratie een belangrijk thema blijven voor de doorsnee Belg. Zo hecht 76% veel belang aan de inrichting en decoratie van zijn woning. 68% zegt recent of binnenkort zijn interieur grondig te willen aanpakken of vernieuwen. Een opvallende bevinding is dat de eclectische woonstijl aan een opmars bezig is: maar liefst 64% van de respondenten verklaart méér dan 3 verschillende woonstijlen aantrekkelijk te vinden. Dat is een forse stijging in vergelijking met de vorige Woonstijlenmonitor, die dateert van 2012. Waar de Belg voorheen erg trouw waren aan één woonstijl, wil hij vandaag graag verschillende stijlen gecombineerd zien. En dat past hij ondertussen ook al gretig toe: 76% van de respondenten verklaart meer dan drie verschillende stijlen te hebben in zijn of haar woning. De verwachting is dan ook dat dit eclecticisme in wonen de komende jaren nog verder zal doorzetten.

 

Een unieke plek voor vtwonen in het Vlaamse woonmagazinelandschap

Het onderzoek toont ook dat inspiratie belangrijk blijft: maar liefst 39% van de Belgische consumenten bladert graag in tijdschriften die over wooninrichting gaan. Daarmee blijven magazines een van de belangrijkste inspiratiebronnen voor de consument. Ook wordt er doordacht omgegaan met het interieur. Zo primeert voor 59% het functionele en praktische op het esthetische. En is er nood aan concrete en praktische informatie om zelf mee aan de slag te gaan.

Nico Smout, Domain Director Home & Deco bij Sanoma Media Belgium legt uit: “De resultaten van onze Woonstijlenmonitor tonen dat er een groeiende vraag is van consumenten naar een woonmagazine dat hen inspiratie en concreet advies biedt en dat bovendien toegankelijk en realistisch is. Om op deze behoefte in te spelen, hebben we besloten vtwonen ook in België te lanceren, en de ervaring uit een succesverhaal van meer dan 50 jaar in Nederland in ons land uit te spelen. De positionering van vtwonen is uniek in België en perfect complementair met de rest van ons woonbladenportfolio. Door middel van mix & match speelt het merk in op de groeiende trend van het eclecticisme en wil het de consument helpen een persoonlijk interieur te creëren dat is samengesteld uit elementen van verschillende woonstijlen.”

 

Versterking Home & Deco portfolio én BENE-samenwerking

Met de toevoeging van vtwonen aan het portfolio versterkt Sanoma Media Belgium  haar positie in het Home & Deco segment, met merken als Wonen Landelijke Stijl, Stijlvol Wonen en Feeling Wonen aan Nederlandstalige kant en Maisons de Charme, Pure Maison en GAEL Maison in het Franstalige landsgedeelte. Met deze merken is Sanoma Media Belgium als marktleider reeds goed voor 64% van de totale betaalde verspreiding van woonbladen op de Belgische markt. Daarnaast lanceerde Sanoma Media Belgium ook al het e-commerceplatform van vtwonen, met de vtwonen.be en vtdéco.be, waar de ‘shoppable experience’ centraal staat.

Bovendien geeft deze lancering ook verder uitwerking aan de BENE-strategie van Sanoma Media Belgium om de samenwerking met Sanoma Media Netherlands te verzilveren. Zo zal er voor vtwonen over de landsgrenzen heen nauw worden samengewerkt op redactioneel, marketing- en e-commercevlak. Hoofdredactrice van de Vlaamse versie blijft de Nederlandse Carlein Kieboom. Zij werkt met het Belgische team om Vlaamse binnenkijkers en adressen te zoeken. Dergelijke synergiën liggen in lijn met de BENE-samenwerking die Flair reeds implementeerde.