16 januari 2018

Persbericht: Sanoma heeft intentie om Belgische vrouwen mediamerken te verkopen aan Roularta Media Group

Mechelen, 16 januari 2018 – Sanoma heeft de intentie haar Belgische vrouwen mediamerken te verkopen aan Roularta Media Group (RMG). Als gevolg van de voorgenomen verkoop van het portfolio kondigt Sanoma Media Belgium vandaag in een Bijzondere Ondernemingsraad de intentie tot collectief ontslag aan van, indien bevestigd, 96 banen. Het banenverlies treft voornamelijk commerciële en ondersteunende diensten.

Roularta Media Group heeft een bod gedaan op het succesvolle vrouwen magazine portfolio van Sanoma Media Belgium. Dit bestaat uit de merken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael, als ook La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De websites (met o.a. Flair.be, Libelle.be, …), line extensions en sociale mediakanalen van deze titels zijn eveneens in het bod opgenomen.

Yves Berlize, CEO van Sanoma Media Belgium: “Roularta is een mooi Belgisch bedrijf met een sterke reputatie dat de nodige lokale verankering kan bieden en heeft bovendien een sterk aanvullend portfolio. Roularta is een zeer betrouwbare overname partner die de intentie en de mogelijkheden heeft ons sterke vrouwen mediamerken portfolio verder te ontwikkelen”.

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group: “De overname van het sterke vrouwen mediamerken portfolio van Sanoma is een prachtige opportuniteit voor Roularta. Het portfolio omvat multimediale merken met interessante communities en is erg complementair met het Roularta-portfolio. Roularta wil door deze consolidatie en dankzij de synergiën met de magazinemerken van de groep zorgen voor de continuïteit en de multimediale groei van deze titels.”

De interieurmediamerken en Headoffice blijven onderdeel van Sanoma
De interieurmediamerken blijven integraal onderdeel van Sanoma, mede ook gezien het feit dat de redactionele synergie tussen België en Nederland op dit vlak heel sterk is. Het interieur portfolio bestaat momenteel uit de merken Feeling Wonen, Gael Maison, Wonen Landelijke Stijl, Maison de Charme, Ariadne@Home, Stijlvol Wonen, Pure Maison en het uit Nederland geïntroduceerde merk vtwonen.

De voorgenomen wijzigingen hebben geen impact op het content marketing agentschap HeadOffice, dat een belangrijk onderdeel blijft van de Sanoma Media BeNe strategie en zowel in België als in Nederland actief is.

De aangekondigde verkoop van de vrouwenbladen aan Roularta Media Group heeft een mogelijke impact op 96 banen in commerciële en ondersteunende diensten. De aankondiging van de intentie tot collectief ontslag vormt de start van een consultatie- en informatieronde met de sociale partners. Pas daarna zal een definitieve beslissing genomen worden met betrekking tot het aantal banen dat door de reorganisatie getroffen wordt.